Header image

Over Ingrado

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Vereniging Ingrado
Versie Mei 2025


                                                                       A. Algemene bepalingen
1. Begripsbepalingen
1.1. Vereniging: De vereniging Ingrado, gevestigd te Rotterdam, ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel onder nummer [KvK-nummer].
1.2. Lid: De gemeente die zich heeft aangesloten bij Ingrado, specifiek vertegenwoordigd door haar
afdeling leerplicht en/of Doorstroompunt.
1.3. Afnemer wordt verstaan degene in wiens opdracht of voor wiens rekening door Ingrado producten
worden geleverd en/of diensten worden verricht.
1.4. Contributie: De jaarlijkse financiële bijdrage die een lid verschuldigd is voor het lidmaatschap.
1.5. Diensten: Alle door Ingrado aan haar leden aangeboden activiteiten, ondersteuning, kennisdeling en
vertegenwoordiging.


2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes en overeenkomsten,
waarbij Ingrado partij is en de al dan niet op basis daarvan door Ingrado uitgevoerde werkzaamheden
en leveranties.
2.2. Algemene leverings-/inkoopvoorwaarden van een afnemer of opdrachtgever worden uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
2.3. Afwijking van deze voorwaarden kan alleen schriftelijk worden overeengekomen.
2.4. Deze algemene voorwaarden gelden ook voor eventuele aanvullende of vervolgopdrachten.
2.5. Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op derden die door Ingrado worden
ingeschakeld.
2.6. Als om enigerlei reden op een bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden
gedaan, geldt tussen partijen dat aan de desbetreffende bepaling een zoveel mogelijk
overeenkomstige betekenis moet worden toegekend waarop wel een beroep kan worden gedaan.
2.7. Ingrado kan niet aan haar offerte of aanbieding worden gehouden indien de afnemer redelijkerwijs
kan begrijpen dat de offerte of aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
2.8. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de
aanbieding opgenomen aanbod dan is Ingrado daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan
niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Ingrado anders aangeeft.

3. Uitvoering overeenkomst
3.1. Ingrado zal de overeenkomst uitvoeren naar beste inzicht en vermogen en daarbij ingeval van een
opdracht de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen.
3.2. Ingrado is vrij in de keuze van de medewerker(s) die hij met de uitvoering van de
overeenkomst/opdracht wil belasten, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
3.3. Indien Ingrado voor de uitvoering van de overeenkomst (of een gedeelte daarvan) de hulp van
derden behoeft, is Ingrado bevoegd deze hulp zonder nadere toestemming van de opdrachtgever te
betrekken.

4. Gebruik van opgedane kennis en ervaring
4.1. Kennis en ervaring die Ingrado opdoet tijdens de uitvoering van de overeenkomst, mag Ingrado
vrijelijk gebruiken voor niet commerciële activiteiten overeenkomstig haar doelstelling.
4.2. Ingrado verplicht zich bij het gebruik van opgedane kennis en ervaring de goede naam van de
afnemer of opdrachtgever niet te schaden.

5. Overmacht
5.1. Indien Ingrado door omstandigheden buiten haar invloedssfeer haar verplichtingen niet, niet tijdig of
niet volledig kan nakomen, worden deze verplichtingen opgeschort voor de duur van de
overmachtssituatie.
5.2. Onder overmacht wordt onder meer verstaan – maar is niet beperkt tot – ziekte van personeel,
storingen in het computernetwerk of andere technische problemen, en andere situaties waarop
Ingrado redelijkerwijs geen invloed heeft.
5.3. Tijdens de periode van overmacht is Ingrado niet aansprakelijk voor enige schade en is er geen sprake
van verzuim.
5.4. Indien Ingrado ten tijde van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of
hiertoe nog in staat is, en dit deel een zelfstandige waarde heeft, is Ingrado gerechtigd dit deel
afzonderlijk in rekening te brengen. De leden zijn verplicht deze factuur te voldoen als betrof het een
aparte overeenkomst.
5.5. Indien de overmacht langer dan 60 dagen voortduurt, hebben beide partijen het recht de
overeenkomst schriftelijk te beëindigen.

                                                                 B. Diensten van Ingrado
6. Aanbod
6.1. Ingrado brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk (online) uit.
6.2. Het aanbod bevat een omschrijving van de webinar, workshop, training, opleiding of bijeenkomst.
6.3. Bovendien vermeldt het aanbod in ieder geval op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende
gegevens:
o De wijze van uitvoering;
o De startdatum of uitvoeringsdatum;
o De voorwaarden waaronder de activiteit eventueel niet doorgaat;
o Voor zover van toepassing: de toelatingseisen om aan de activiteit deel te mogen nemen;
o De prijs van de activiteit;
o De wijze van betaling;
o De datum waartegen betaling uiterlijk dient te geschieden;
o De duur van de activiteit.
6.4. Aanmelden voor door, met of namens Ingrado georganiseerde cursussen, trainingen, bijeenkomsten
etc. gebeurt online via de Mijn Ingrado omgeving of, bij uitzondering, via de email, door het invullen
van een volledig ingevuld aanmeldingsformulier (digitaal) binnen de door Ingrado vastgestelde
termijn waarbij uitdrukkelijk is aangegeven dat afnemer of opdrachtgever instemt met de algemene
voorwaarden.
6.5. Door het aangaan van een overeenkomst met Ingrado wordt aan Ingrado toestemming verleend voor
automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze
persoonsgegevens zal Ingrado uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten. Ingrado zal de door
haar verkregen persoonsgegevens beheren op de wijze die de wet (AVG) voorschrijft.

7. Annulering
7.1. Indien de aangemelde persoon slechts een gedeelte van de onder 6 bedoelde activiteit bijwoont,
wordt geen korting verleend op de deelnameprijs.
7.2. Voorafgaand aan de activiteit heeft de deelnemer het recht de betreffende deelname aan de
activiteit te annuleren. De annulering kan uitsluitend schriftelijk plaatsvinden. De geplande aanvangsdatum van de activiteit geldt als uitgangspunt bij het bepalen van de hoogte van de kosten
van de annulering:
o Bij annulering tussen een maand en twee weken voor aanvang van de activiteit: 50% van de prijs;
o Bij annulering binnen twee weken voor aanvang van de activiteit: 100% van de prijs;
o Indien aan de cursus, training, bijeenkomst etc. een overnachting is verbonden, dan zijn tevens de
door de accommodatie in rekening gebrachte kosten verschuldigd.
De annulering dient via de e-mail te geschieden.
7.3. Indien de aangemelde persoon is verhinderd, kan een vervanger worden toegelaten. De
persoonsgegevens van de vervanger moeten voorafgaande aan de cursus, training, bijeenkomst per
e-mail aan Ingrado worden gemeld.
7.4. Voor deelname aan bijeenkomsten of activiteiten waarvoor geen deelnamekosten worden gerekend
(zoals de Algemene Ledenvergadering of werkconferenties), geldt dat bij een afmelding binnen twee
weken voorafgaand aan de bijeenkomst of bij niet verschijnen zonder bericht (no-show), alsnog
kosten in rekening worden gebracht. Deze kosten dienen ter dekking van de reeds gemaakte
organisatie- en cateringkosten en bedragen € 50 per persoon.
Afmelding dient te allen tijde schriftelijk (per e-mail) te geschieden. Indien een vervanger deelneemt
in plaats van de aangemelde persoon, worden deze kosten niet in rekening gebracht, mits de
vervanging uiterlijk 24 uur voor aanvang per e-mail aan Ingrado is doorgegeven.
7.5. Ingrado heeft het recht om een aanmelding te weigeren of een activiteit te annuleren indien:
o het aantal aanmeldingen de beschikbare capaciteit overschrijdt;
o het aantal aanmeldingen naar het oordeel van Ingrado te laag is om de activiteit doorgang te laten
vinden;
o de deelname van de aangemelde persoon naar het oordeel van Ingrado niet bijdraagt aan de realisatie
van de doelstellingen van Ingrado;
o zich anderzijds iets voordoet dat annulering noodzakelijk maakt

8. Maatwerkovereenkomst
8.1. Een overeenkomst met Ingrado voor het in opdracht ontwikkelen en/of uitvoeren van cursussen,
trainingen, bijeenkomsten komt slechts tot stand door schriftelijke aanvaarding door de
opdrachtgever van de schriftelijk door Ingrado uitgebrachte offerte.
8.2. De geldigheidsduur van een offerte is twee maanden na dagtekening.
8.3. Een opdracht waaraan geen schriftelijke offerte is voorafgegaan of die is aanvaard na het verstrijken
van de onder b. genoemde termijn, behoeft schriftelijke aanvaarding door Ingrado.
8.4. Voor uitbreiding of intensivering van overeengekomen werkzaamheden is (aanvaarding van) een
nadere opdracht vereist.
8.5. Bij annulering door de opdrachtgever worden de reeds door Ingrado gemaakte kosten in rekening
gebracht.
8.6. Wanneer een maatwerk opdracht niet doorgaat vanwege omstandigheden bij de opdrachtgever,
brengt Ingrado 50% van de kosten in rekening. Als de activiteit op verzoek van de opdrachtgever naar
een andere datum wordt verplaatst, brengt Ingrado een toeslag van 25% in rekening.
8.7. Ingrado behoudt zich het recht om zonder financiële gevolgen de activiteit te annuleren als zij niet in
staat is de activiteit te geven of als zij verzoekt de activiteit te verplaatsen naar een andere datum.
8.8. Ingrado factureert binnen veertien dagen na afloop van de activiteit. De opdrachtgever levert van
tevoren een inkoop- of ordernummer aan en ook de volledige gegevens voor facturatie, en draagt
binnen 30 dagen zorg voor de betaling.

                                                                     C. Lidmaatschap Ingrado
9. Doel en inhoud lidmaatschap
9.1. Het lidmaatschap van Ingrado geeft toegang tot een collectief netwerk en dienstenpakket gericht op
de uitvoering en ontwikkeling van het leerplichtbeleid en Doorstroompunt-activiteiten.
9.2. De vereniging stelt zich ten doel haar leden te ondersteunen, onder meer door:
o het beantwoorden van juridische en inhoudelijke vragen over leerplicht en Doorstroompunt;
o het tegen kostprijs aanbieden van trainingen, webinars, cursussen en opleidingen;
o het vertegenwoordigen van de leden in landelijke gremia en richting politiek en beleidsmakers;
o het beschikbaar stellen van kennis en expertise via publicaties, handreikingen en advies.

                                                                     D. Contributie
10. Contributie
10.1 Elk lid is jaarlijks contributie verschuldigd. De hoogte van deze contributie wordt vastgesteld door de
Algemene Ledenvergadering.
10.2 De contributie dient binnen de gestelde betalingstermijn te worden voldaan na ontvangst van de factuur.
10.3 Bij niet-tijdige betaling behoudt Ingrado zich het recht voor om (tijdelijk) diensten op te schorten.

11. Rechten en verplichtingen van leden
11.1 Leden hebben recht op toegang tot alle diensten zoals omschreven in artikel 9.
11.2 Leden zijn verplicht correcte contactgegevens aan te leveren en mutaties hierin tijdig door te geven.
11.3 Leden dragen bij aan de missie van Ingrado en respecteren de statuten en reglementen van de vereniging.

12. Beëindiging van het lidmaatschap
12.1 Opzegging van het lidmaatschap dient schriftelijk te geschieden vóór 1 oktober van het lopende
kalenderjaar, met ingang van het volgende kalenderjaar.
12.2 Bij opzegging vervalt het recht op deelname aan activiteiten per de datum van beëindiging, onverminderd
de verplichting tot betaling van de contributie over het lopende jaar.

                                                                     E. Financiën
13. Verschuldigde vergoeding
13.1 De door de afnemer te betalen vergoeding kan bestaan uit een vast totaalbedrag, een vergoeding per uur
of een combinatie daarvan.
13.2 In de vergoeding zijn alle kosten, zoals secretariaatskosten, reis- en verblijfkosten en andere opdracht
gebonden kosten inbegrepen, tenzij anders vermeld. In dat geval worden de kosten afzonderlijk in rekening
gebracht.
13.3 Wanneer de uitvoering van een overeenkomst/opdracht zich uitstrekt over een periode van meer dan
een kalenderjaar, wordt bij aanvang van het nieuwe kalenderjaar de overeengekomen vergoeding door Ingrado
aangepast aan de meest recente prijsindexeringcijfers van het CBS, tenzij anders overeengekomen.
13.4 Eventueel verschuldigde btw is niet in de vergoeding begrepen en wordt afzonderlijk in rekening
gebracht.

14. Betalingsvoorwaarden
14.1 Betaling dient binnen 30 dagen na de aanmeldingsdatum plaats te vinden, tenzij schriftelijk anders is
overeengekomen.
14.2 Betaling van het jaarlijks lidmaatschap dient binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur plaats te
vinden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
14.3 Ingrado behoudt zich het recht voor om zekerheden voor de betaling c.q. vooruitbetaling te verlangen,
waarbij nakoming van eventuele verplichtingen kan worden opgeschort totdat hieraan is
tegemoetgekomen.
14.4 Indien een vergoeding per uur is overeengekomen en de werkzaamheden zich over meer dan een
kalendermaand uitstrekken, kan Ingrado een tussentijdse declaratie zenden, gebaseerd op het aantal uren
dat in de verstreken kalendermaand aan de uitvoering van de opdracht is besteed.
14.5 Wanneer een factuur van Ingrado niet tijdig wordt betaald, wordt de schuldenaar in gebreke gesteld. Als
hij niet binnen een redelijke termijn tot betaling overgaat, is hij in verzuim en daardoor schadeplichtig.

15. Reclames
15.1 Eventuele bezwaren (reclames) tegen de hoogte of inhoud van een factuur dienen schriftelijk en
gemotiveerd binnen 30 dagen na factuurdatum aan Ingrado kenbaar te worden gemaakt.
15.2 Het indienen van een bezwaar schort de betalingsverplichting van het lid niet op; de factuur dient binnen
de gestelde termijn te worden voldaan, tenzij Ingrado anders beslist.

                                                                    F. Juridische bepalingen
16. Aansprakelijkheid
16.1 Ingrado spant zich in om haar diensten met zorg en deskundigheid te leveren. Ingrado aanvaardt echter
geen aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit het gebruik van haar diensten, tenzij
sprake is van opzet of grove nalatigheid van haar bestuurders of feitelijk leidinggevenden.
16.2 Ingrado is niet aansprakelijk voor beslissingen die leden nemen op basis van door Ingrado verstrekte
informatie, adviezen of publicaties.
16.3 Ingrado garandeert niet de juistheid en/of volledigheid van door haar verstrekte of beschikbaar gestelde
informatie, documenten of publicaties – zowel schriftelijk als digitaal – ook niet indien deze via diensten of
producten van Ingrado zijn verkregen of bedoeld zijn voor gebruik door derden.
16.4 Indien Ingrado ondanks het voorgaande toch aansprakelijk wordt gehouden, is deze aansprakelijkheid
beperkt tot het bedrag dat voor de betreffende dienst of het betreffende product is overeengekomen.
16.5 In geval van verbintenissen met een looptijd van meer dan één jaar, is de aansprakelijkheid beperkt tot
het bedrag van de overeengekomen vergoeding over de laatste zes maanden voorafgaand aan het
schadevoorval.
16.6 Aansprakelijkheid voor gevolgschade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot winstderving,
reputatieschade en gegevensverlies, is uitgesloten.
16.7 Deze aansprakelijkheidsbeperkingen gelden ook voor derden die door Ingrado zijn ingeschakeld bij de
uitvoering van haar werkzaamheden, evenals voor voormalige medewerkers van Ingrado en hun
rechtsopvolgers.
16.8 Het lid vrijwaart Ingrado tegen alle aanspraken van derden die verband houden met of voortvloeien uit de
uitvoering van een overeenkomst tussen Ingrado en het betreffende lid, tenzij sprake is van opzet of grove
nalatigheid van Ingrado.

17. Vertrouwelijkheid
17.1 Ingrado, haar medewerkers en eventuele derden die namens Ingrado werkzaamheden verrichten,
behandelen alle informatie die zij van of namens het lid ontvangen vertrouwelijk.
17.2 Deze verplichting tot geheimhouding geldt zowel gedurende de looptijd van het lidmaatschap als na
beëindiging daarvan, tenzij sprake is van een wettelijke verplichting tot openbaarmaking.
17.3 Ingrado draagt zorg voor passende maatregelen om de vertrouwelijkheid van de informatie te
waarborgen.

18. Persoonsgegevens
18.1 Ingrado verwerkt persoonsgegevens van leden conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming
(AVG) en zoals nader toegelicht in het privacyreglement van de vereniging.
18.2 De door het lid verstrekte persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het uitvoeren van het
lidmaatschap en het leveren van de bijbehorende diensten.
18.3 Het lid garandeert dat de betrokkenen van wie persoonsgegevens aan Ingrado worden verstrekt, op de
hoogte zijn van deze verstrekking en van de wijze waarop Ingrado deze gegevens verwerkt.
18.4 Ingrado treft passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen
tegen verlies of onrechtmatige verwerking

19. Intellectueel eigendom
19.1 Alle rechten uit hoofde van intellectuele eigendom, alsmede auteursrechten op producten en diensten
van Ingrado en ander tot stand gekomen werk, blijven berusten bij Ingrado.
19.2 Niets uit deze uitgaven mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt zonder schriftelijke
toestemming van Ingrado.
19.3 Een van Ingrado verkregen recht op gebruik van deze uitgaven geldt slechts ten eigen behoeve van de
afnemer.
19.4 Een door Ingrado geleverd product mag niet worden gekopieerd of op enigerlei wijze verspreid zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van Ingrado.
19.5 Een afnemer is bevoegd om zonder voorafgaande toestemming van Ingrado een definitief rapport, advies
en andere definitieve documenten geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen of openbaar te maken
teneinde deze te gebruiken voor het doel zoals in de opdracht is geformuleerd mits daarin de door
Ingrado daarop voorbehouden rechten worden vermeld.
19.6 Ingrado verkrijgt het recht op gebruik van alle in het kader van de uitvoering van een
overeenkomst/opdracht, cursus, training, bijeenkomst etc. vervaardigd of gebruikt materiaal, ook voor
zover daarin onderzoeks- of verwerking technische methodieken zijn neergelegd of zodanige technieken
zijn toegepast.
19.7 Een afnemer is verplicht de voorbehouden rechten als bedoeld in dit artikel ter kennis te brengen van
degene aan wie hij dat materiaal op zijn beurt overhandigt, ter beschikking stelt of de inhoud ervan
meedeelt.
19.8 Niet-commerciële opleidingen/scholen mogen altijd kosteloos en zonder toestemming vooraf het
materiaal van Ingrado gebruiken.
19.9 Opleidingen met een winstoogmerk mogen enkel met schriftelijke toestemming van Ingrado kosteloos het
materiaal van Ingrado in eigen opleiding gebruiken, zie Onderwijsmateriaal - Auteursrechten.nl
19.9.1 Opdrachtnemers van Ingrado staan ervoor in dat de door hen aan Ingrado verstrekte
informatie/materiaal of andere werken geen intellectueel eigendomsrecht van derden aantasten of
schenden.

20. Wijziging van de voorwaarden
20.1 Ingrado behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen worden tijdig
bekendgemaakt via de website en/of per e-mail.
20.2 In geval van een substantiële wijziging zal Ingrado dit ten minste 30 dagen voor inwerkingtreding kenbaar
maken.
20.3 Indien een lid niet akkoord gaat met de wijziging, kan zij het lidmaatschap beëindigen conform artikel 5

21. Toepasselijk recht
21.1 Op deze Algemene Voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
21.2 Geschillen die voortvloeien uit het lidmaatschap worden bij voorkeur in onderling overleg opgelost. Indien
nodig is de bevoegde rechter te Rotterdam aangewezen

Algemene voorwaarden Ingrado als pdf

Download