Digitaal thuisbezoek of deurbezoek?

De leerplichtambtenaar (en RMC consulent) die in deze tijd een deurbezoek brengt aan jongeren is de afgelopen weken regelmatig in het nieuws geweest. Aanleiding voor Marie-José Klinckhamers (DilemmaManager) om met Annelieke Kersbergen, Leerplichtambtenaar in Zwolle, ervaringen uit te wisselen over de aanpak van deze gemeente met behulp van EducatieMeter. 




Annelieke brandt direct los als het gaat over haar werk als leerplichtambtenaar en haar rol als RMC consulent voortijdig schoolverlaten.  Vol enthousiasme vertelt ze over de meerwaarde van haar rol als het gaat om inzicht te geven aan de jongeren en te kunnen laten zien: kijk zo werkt dat bij jou!  

Ze vertelt hoe zij met behulp van EducatieMeter snel inzicht krijgt in de gebruiksaanwijzing van de jongeren. ‘Het is geen test, dat roept toch iets anders op, nee het is een inzichtsinstrument’ zo geeft zij aan. 

De gemeente Zwolle gaat deze periode niet op huisbezoek maar zoekt contact o.a. via sociale media of maakt afspraken m.b.v. video. Zo heeft Annelieke onlangs met een jongere per video de uitslag van een EducatieMeter besproken. ‘Het is natuurlijk wel anders dan dat je iemand live spreekt; maar m.b.v. de uitslag kun je direct aansluiten op de beleving van de jongere, hoe mooi is dat’. ‘De essentie is dat de uitkomst een mooie basis is voor een gesprek’. 

Marie-José vult aan dat de huidige tijd nu eenmaal iets anders vraagt van iedereen en dat een digitale aanpak hier goed op aansluit. Je kunt op dit moment geen gesprekken voeren met jongeren, op deze manier houd je toch het contact.

DilemmaManager heeft jarenlang ervaring met het inzichtelijk maken van gedrag. Met behulp van digitale vragenlijsten wordt inzicht gegeven in de belevingswereld van jongeren. Veel scholen en gemeenten werken met deze methode waardoor ze concrete handvatten krijgen hoe ze jongeren kunnen begeleiden.

Het sluiten van de scholen heeft naast praktische uitdagingen ook een ander, wellicht minder zichtbaar probleem, met zich meegebracht. Een groot aantal jongeren met ernstige problemen, onder ander in de thuissituatie, zit nu noodgedwongen thuis.

Ook het maken van een beroepskeuze gaat in deze periode gewoon door en kan ook digitaal gefaciliteerd worden.  ‘Hoe hangt de vlag erbij, welke kwaliteiten heb je, wat is je intrinsieke motivatie’. ‘Soms verzuipen jongeren in hun situatie en hebben ze heel veel ballen hoog te houden. Wat doe je deze jongeren aan door ze nu te dwingen keuzes te maken merkt Annelieke op. 

Marie-José haakt hier op aan. Zij heeft vanuit haar rol de afgelopen periode met verschillende gemeenten contact gehad. Vanuit diverse gemeenten werd opgemerkt dat zij een zorg hebben t.a.v. de groep jongeren die nu bezig zijn met het afronden van het VMBO. Een groot deel heeft nog geen keuze gemaakt voor een beroepsopleiding. Zij kunnen nu niet de begeleiding krijgen die zij nodig hebben en hier voorzien gemeenten straks een groot risico op uitval. Ook voor deze doelgroep zou een digitaal onderzoek met EducatieMeter goed aansluiten omdat tevens inzicht wordt gegeven in de beroepsinteresse van de jongere.

‘Als je weet wat er speelt weet je in ieder geval welk gesprek je moet voeren’. Digitaal contact is ook contact. ‘Eigenlijk zouden opvoeders een opvoedwijzer moeten maken, zodat zij beter kunnen aansluiten op de belevingswereld van jongeren en elkaar beter begrijpen’. Annelieke vult aan dat Ingrado faciliteert in het verzorgen van online trainingengespreksvoering. ‘Stel je hebt te maken met huiselijk geweld, dan weet je in ieder geval hoe je het gesprek moet voeren’.

Marie-José is benieuwd wat Annelieke van de actie vindt om tijdens de coronacrisis alle gemeenten EducatieMeter tijdelijk zonder opstapkosten aan te bieden zodat zij op afstand inzicht kunnen krijgen in wat er speelt en op deze manier in contact kunnen blijven met jongeren. 

Annelieke benadrukt dat het belangrijk is écht contact met de jongere te hebben en de uitslag te gebruiken als basis voor het gesprek. Je brengt wel de hulpvraag in kaart met EducatieMeter en daarom is het voor nu zo goed in te zetten. Je zou de methode tekort doen als je nu alleen een ‘light versie’ zou inzetten zo wil ze nog even kwijt. Marie-José kan haar geruststellen: adviseurs van DilemmaManager kijken op de achtergrond mee!

Kijk voor meer informatie op www.dilemmamanager.nl/educatiemeter


Meer lezen

> Lees ook het artikel in het AD over Leerplicht Zwolle


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.