Aandacht!

‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’, schreef Aristoteles al. In alle jaren dat ik in en om het onderwijs werkzaam ben, heb ik talloze bewijzen gezien. Als kinderen en jongeren gezien worden en echte aandacht krijgen, zijn zij in staat hun talenten te ontwikkelen en tot grote hoogte te klimmen. Dan kunnen zij beperkingen ombuigen naar uitdagingen. Ook de jongeren van wie je het misschien helemaal niet verwachtte.



Wie wat afleveringen van de Human-serie De Wasstraat heeft gezien, snapt wat ik bedoel. Alle medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt als gevolg van bijvoorbeeld schulden, psychische problematiek, een cognitieve beperking of een traumatische vlucht uit oorlogsgebied. Door de beperkingen bespreekbaar te maken en samen te zoeken naar mogelijkheden, functioneert het team als een geoliede machine. Eigenaar Martin ziet iedereen in al zijn facetten en bestempelt beperkingen als uitdagingen. Als Patrick weer niet rondkomt met zijn geld en geen cadeautje voor zijn zoontje kan kopen, bespreekt Martin met hem wat er kan en moet veranderen om dit in de toekomst te voorkomen. Als na de moeder ook de vader van Tim overlijdt, zitten ze samen aan de koffie ook al is Tim niet aan het werk. Abdul is als kind alleen gevlucht uit Syrië en is zwaar getraumatiseerd. Onder de ogen van Martin groeit hij uit tot assistent-bedrijfsleider.


Een prachtig voorbeeld van aandacht, aandacht, aandacht waardoor de jongens van de wasstraat kunnen groeien.


Nu is aandacht geven en jongeren echt zien, zacht uitgedrukt, een uitdaging in coronatijd. Want natuurlijk doet iedereen z’n best ook via het beeldscherm in te zoomen op de individuele leerling, maar hoe geef je echt aandacht als die leerling z’n camera niet aan heeft staan? Hoe communiceer je met een zwart schermpje? Hoe bespreek je gevoelige kwesties met een jongere als een hele groep is ingelogd?


Er ontwikkelt zich een nieuwe werkelijkheid, daar mogen we zo langzamerhand wel van uitgaan. Het is daarom de hoogste tijd ook nieuwe manieren te ontwikkelen om met jongeren in contact te komen en te blijven. Laten we de ruimte nemen te zoeken naar geheel nieuwe vormen, het hoeft immers niet meer te passen in het oude normaal. Nieuwe vormen van aandacht geven, hoe zou zouden die eruit kunnen zien? Vraag dat vooral ook aan de jongeren zelf. Organiseer 1-op-1-gesprekken, bespreek het werk individueel, maak fysieke anderhalve-meterafspraken met wie dat nodig heeft. Durf aanpassingen te maken in het curriculum die passen bij de situatie. Zorg voor succeservaringen, laat leerlingen groeien.


Zoek ze op, die jongeren die onze aandacht nodig hebben. Laat merken dat ze ertoe doen, dat wij hen zien. En ga daar geen systemen of protocollen op loslaten. Wees creatief en doe wat nodig is! Daar hebben we allemaal bij te winnen.

 


 

 

Carry Roozemond

Directeur-bestuurder van Ingrado. Ze schrijft regelmatig over wat haar aan het hart gaat bij het recht op onderwijs en ontwikkeling.


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.