Update Gamechangers leertraject

Op 27 juni was de tweede bijeenkomst van het leertraject Maak verschil, word gamechanger. Dit keer vanuit het mooie gemeentehuis in Lochem. De deelnemers worden steeds dieper in hun eigen vraagstukken getrokken, deze keer aan de hand van ‘archeologie’ en paradoxen. 

Wat is er al gedaan, wat heeft dat opgeleverd,en wat vooral niet? Welke betekenis en welke waarden liggen achter complexe problemen, zoals bijvoorbeeld het vastlopen van jongeren in het systeem of het passend onderwijs? 

We zijn geneigd direct naar oplossingen te zoeken, maar het is beter om naar de onderliggende betekenis en waarden te kijken. Voorbeelden van onderliggende waarden zijn gevoelens van machteloosheid, de pijn van niet passen, authentiek willen zijn of het politieke belang. 


Pijnpunt

Elk team heeft vanuit het ‘punctum’ (daar waar de pijn zit) gewerkt aan het onderzoeken van de betekenis achter deze pijn en de historie van het vraagstuk. Daarbij zijn ook treffende paradoxen opgehaald. Een paar quotes en inzichten uit deze sessie:

  • kennis voldoet niet meer voor het oplossen van complexe problemen, wijsheid wel
  • lef is het sleutelwoord voor de netwerksamenleving
  • protocollen worden een eigen werkelijkheid
  • passend onderwijs: dat is een paradox op zichzelf
  • als je niet mee kunt doen in dit onderwijssysteem dan heb je dus een probleem, dan ben je dus een probleem
  • de overheid vertaalt waarden naar kwantiteit, maar mensen willen kwaliteit
  • waarom hebben we leerplicht (= schoolplicht) als jongeren zich anders kunnen ontwikkelen?

Lees de volgende keer meer over de sessie in juli. We houden je op de hoogte!


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.