Vraag & antwoord

Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over de Leerplichtwet en de RMC-functie.

Ingrado wil een waardevolle kennisbank creëren rond vragen uit het veld. Je vindt hier dan ook een groeiend aantal vragen en antwoorden rond zeven belangrijke thema's. De vragen zijn afkomstig van leden en hun medewerkers en zijn beantwoord door onze (juridische) adviseurs.

Hieronder vind je de meest recente vragen. Klik op de vraag om het antwoord te zien. Gaat jouw vraag over een specifiek onderwerp als vrijstellingen? Klik dan in het menu aan de linkerkant op deze specifieke categorie.

Staat jouw vraag er niet tussen en kom je er ook niet uit met je collega's? Mail je vraag aan de (juridisch) adviseur van Ingrado.

Let op! Er zijn voorwaarden verbonden aan het stellen van een vraag:

  • Alleen leden van Ingrado kunnen van deze dienst gebruikmaken.
  • Stuur geen gegevens van jongeren of andere privacygevoelige informatie mee.
  • Bespreek vragen over casuistiek eerst in je eigen netwerk.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    dinsdag 12 mei 2020

    Scholen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en nieuwkomersscholen openen op 11 mei hun deuren weer. Wat betekent dat voor de leerlingen en ouders?


    Op de site van de rijksoverheid vind je veelgestelde vragen over het opstarten van het onderwijs. Bekijk hier de antwoorden.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    donderdag 23 april 2020

    Als een school/onderwijsinstelling niet is gesloten, geldt de Leerplichtwet. Voor leerlingen met bijzondere gezondheidsrisico’s kan in overleg met de huisarts of GGD een uitzondering worden gemaakt. Leerlingen waarvoor een quarantaineadvies geldt zijn vrijgesteld van de leerplicht op grond van de Leerplichtwet (artikel 11 g). 

    Besluiten ouders toch om hun kinderen thuis te houden, dan worden leerplichtambtenaren opgeroepen gehoor te geven aan de eerder aangenomen motie om in die situatie geen proces-verbaal op te maken. Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Het belang van de leerling staat voorop. Het is in zijn of haar belang dat het schoolwerk gewoon doorgaat. Zo kan straks op een goede manier het onderwijs in de schoolbanken weer worden hervat.

    Leerlingen in het basisonderwijs volgen sinds 11 mei ongeveer de helft van hun lestijd weer les op school, in kleinere groepen. De andere helft van de tijd krijgen zij werk mee voor thuis. Leerlingen in het speciaal basisonderwijs gaan vanaf 11 mei weer alle dagen naar school.

    Nu de scholen weer opengaan, en een leerling verzuimt, kan er een verzuimmelding worden doorgegeven vanaf 16 uur in 4 weken (net als in de normale situatie voor de sluiting van de scholen). Dit kan via een melding ‘ongeoorloofd verzuim vanaf 16 uur in 4 weken’, maar ook nog steeds via een melding ‘overig verzuim’, als er zorgen zijn over een leerling en de termijn van 16 uur nog niet gehaald is. Dit geldt ook wanneer je vermoedt dat de leerling niet aan het onderwijsprogramma op afstand deelneemt. Door scholen een verzuimmelding te laten doen ontstaat er een wettelijke basis om persoonsgegevens te delen en mag de leerplichtambtenaar in contact treden met de ouders en/of leerling. 

    Het is belangrijk dat alle leerlingen weer naar school gaan en daar het onderwijs volgen. Wanneer een school constateert dat een leerling niet op school komt, is het nog steeds belangrijk dat het gesprek vanuit de school wordt aangegaan met de ouders om te onderzoeken wat de reden hiervoor is. De leerplichtambtenaar kan hierbij behulpzaam zijn en samen met de school bepalen welke maatregelen gewenst zijn.

    De functie van de leerplichtambtenaar blijft daarbij gericht op gedeelde maatschappelijke zorg, waarbij het contact met de ouders en/of leerling centraal staat. Als het gaat om kinderen in een kwetsbare positie is het des te belangrijker dat deze kinderen in het vizier blijven en deze kinderen weer naar school gaan.

    Het allerbelangrijkste is dat de leerplichtambtenaar met de school en met het samenwerkingsverband, waarmee je samen het recht op onderwijs beschermt, afstemt hoe je samen contact houdt met de ouders en/of leerling. Probeer met elkaar te voorkomen dat de leerlingen achterstanden op gaan lopen en stimuleer het volgen van onderwijs. Juist ook voor die kwetsbare leerling waarvoor de school een veilige plek is. 

    Helaas hebben we allemaal te maken met de gevolgen van de corona crisis. Op onze site komen de antwoorden te staan op de meest gestelde vragen en de verwijzingen naar de sites van onze partners, waarmee we nauw in contact zijn. Staat het antwoord op je vraag er niet tussen, mail ons dan via info@ingrado.nl

    Blijf nog steeds aandacht voor elkaar houden. Probeer te voorkomen dat leerlingen achterstanden op gaan lopen en stimuleer het volgen van onderwijs op de scholen waar dit weer mogelijk. Maak de verbinding! 

    De huidige situatie verandert nog steeds. Houd daarom de berichtgeving goed in de gaten!

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    dinsdag 7 april 2020

    Ingrado maakt zich zorgen over de kinderen die niet worden bereikt. We missen deze kinderen in het onderwijs en maken ons zorgen over hun veiligheid en hun recht op onderwijs en ontwikkeling.

    Scholen zijn de ogen en oren van de gemeenten. Zij kunnen het aangeven als kinderen niet deelnemen of bereikt worden. De signalering dat kinderen niet in beeld zijn van de school, ligt in eerste instantie bij de scholen zelf.

    Signalen worden bij leerplicht ingebracht. Op basis daarvan wordt besloten of het wijkteam, jeugd- en gezinscoaches of een leerplichtambtenaar de voorliggende partij is om deze kinderen te benaderen. De regie hiervoor ligt bij gemeente. De afspraak is dat samen bepaald wordt wie een eventueel bezoek ‘aan de deur’ brengt. Daarbij worden de RIVM-richtlijnen gehanteerd. De functie van de leerplichtambtenaar en de RMC-functionaris is daarbij gericht op gedeelde maatschappelijke zorg, waarbij het contact met de leerling en student centraal staat. Het gaat in dit geval niet om het handhaven van de Leerplichtwet.

    Na contact met de leerling of student worden afspraken gemaakt over betrokkenheid van het lokale team, Veilig Thuis of jeugdhulpverleningsketen bij het kind of de jongere.

    Daarbij is dus wel de privacy van belang. Zeker nu het mooi weer wordt en ramen en deuren weer meer open staan, zodat buren/voorbijgangers kunnen horen wat er wordt gezegd. Wordt de deur open gedaan, geef dan aan dat je je zorgen maakt om het gezin, omdat er geen contact gemaakt wordt. Vraag of je kunt bellen om te verder te kunnen praten.

    Ga verder niet in op inhoud maar spreek af wanneer er contact gelegd gaat worden.

    Handreikingen voor het gesprek

    Ingrado maakte handreikingen voor het gesprek met jongeren en gezinnen. Ook bij een deurgesprek kunnen deze van pas komen. Lees meer over de handreikingen.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    maandag 30 maart 2020

    Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Het belang van de leerling staat voorop. Het is in zijn of haar belang dat het schoolwerk gewoon doorgaat. Zo kan straks op een goede manier het onderwijs in de schoolbanken weer worden hervat.


    Vrijwel alle scholen hebben een programma op afstand ontwikkeld voor hun leerlingen. Hier hebben scholen hard aan gewerkt, met als doel leerlingen geen achterstanden op te laten lopen. Het is belangrijk dat leerlingen hier aan deelnemen. Wanneer de school constateert dat een leerling het programma niet volgt kan de school het beste contact opnemen met de ouders en/of leerling om te onderzoeken waarom de leerling het programma niet volgt. Stimuleer als leerplichtambtenaar het gesprek tussen ouders en/of de jongere en school.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    maandag 30 maart 2020

    Kijk voor informatie hierover op de site van de Rijksoverheid.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    maandag 30 maart 2020

    Kijk voor informatie hierover op de site van de Rijksoverheid:

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    maandag 30 maart 2020

    Voor een beroep op artikel 5 onder a Lpw geldt dat er een verklaring van een aangewezen arts - niet zijnde de behandelende arts - of van een door hen aangewezen academisch gevormde of daarmede bij ministeriële regeling gelijkgestelde pedagoog of psycholoog moet worden overlegd. 

    Gelden hier termijnen voor, aangezien deze onderzoeken nu niet kunnen plaatsvinden door de corona crisis?

    Er zijn geen wettelijke termijnen voor een beroep op vrijstelling op grond van artikel 5 onder a Lpw. In de meeste ambtsinstructies is wel opgenomen dat we binnen 20 werkdagen een verklaring van de arts of andere deskundige willen ontvangen. Dat is een richtlijn waar nu in ieder geval niet aan kan worden voldaan, dat geldt voor de GGD-arts maar ook voor de andere deskundigen omdat ook zij hun onderzoeken nu niet kunnen uitvoeren.

    Betreft het een aanvraag van een jongere die niet eerder op een school ingeschreven heeft gestaan, geef dan richting de ouders aan dat het beroep in behandeling wordt genomen zodra er weer onderzoeken kunnen plaatsvinden. Tot die tijd zal de jongere geregistreerd worden als absoluut verzuimer in afwachting van het onderzoek. Het isdus nog onduidelijk hoe lang die termijn zal zijn.

    Staat de jongere wel op een school ingeschreven, overleg dan met de school welke mogelijkheden er nog zijn om nog enige vorm van onderwijs te bieden. Zodra er weer mogelijkheden zijn om onderzoeken te laten plaatsvinden, dan zal het beroep in behandeling worden genomen.

    Voor beroepen op vrijstelling, die nog niet in behandeling waren genomen en die al voor de crisis waren ingediend geldt hetzelfde als bovenstaand.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    vrijdag 27 maart 2020

    De scholen zijn voor een deel van de leerlingen gesloten. De situatie voor verzuim is daardoor ook anders dan normaal. Daarom is het in deze uitzonderlijke situatie niet verplicht voor scholen om een verzuimmelding te doen.

    Uiteraard staat het belang van de leerling voorop. Wanneer een school constateert dat een leerling het programma niet volgt, kan de school het beste contact opnemen met de ouders en/of leerling om te onderzoeken wat de reden hiervoor is. Na overleg met de leerplichtambtenaar kan de school een melding van ‘overig verzuim’ doorgeven. Dan kan de leerplichtambtenaar samen met de school bepalen welke maatregelen gewenst zijn.

    Leerplichtambtenaren kunnen van meerwaarde zijn in deze periode. Bijvoorbeeld voor kwetsbare leerlingen of leerlingen voor wie thuis geen veilige basis is. Door scholen een verzuimmelding te laten doen ontstaat er een wettelijke basis om persoonsgegevens te delen en mag de leerplichtambtenaar in contact treden met de ouders en/of de leerling. Gemeenten kunnen initiatief nemen om tot een oplossing op maat te komen. In specifieke gevallen kan in deze periode bijvoorbeeld opvang, onderwijs of begeleiding buitenshuis nodig zijn. Het allerbelangrijkste is dat de leerplichtambtenaar met de school afstemt hoe je samen contact houdt met de leerling en de ouders. Probeer met elkaar te voorkomen dat leerlingen achterstanden op gaan lopen en stimuleer het volgen van onderwijs.

    Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Het belang van de leerling staat voorop. Het is in zijn of haar belang dat het schoolwerk gewoon doorgaat. Zo kan straks op een goede manier het onderwijs in de schoolbanken weer worden hervat. Vrijwel alle scholen hebben een programma op afstand ontwikkeld voor hun leerlingen. Het is belangrijk dat leerlingen hier aan deelnemen.

    Categorie: Algemeen Categorie: Voortijdig schoolverlaten Categorie: Ander onderwijs
    donderdag 26 maart 2020

    Met een gedoogbeschikking geeft de leerplichtambtenaar een verklaring af op de hoogte te zijn van het staken van de opleiding en gedoogt hij/zij tot de start een alternatief programma volgt dat bestaat uit een combinatie van algemeen vormende vakken op school en stage en/of werk onder toezicht van school. Juridisch klopt deze constructie niet. Zo lang de jongere staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling, is deze verantwoordelijk voor het bieden van onderwijs. Met een gedoogbeschikking lost leerplicht het probleem van het onderwijs op. Het streven moet zijn samen met school een oplossing te vinden waarmee de jongere in beeld blijft. Het afgeven van een gedoogbeschikking is daarom volgens Ingrado niet de geschikte werkwijze.

    Categorie: COVID-19 (coronavirus)
    woensdag 25 maart 2020

    Helaas moeten er vakanties worden geannuleerd wegens het coronavirus. Dit is echter geen reden om de vakantie later in het jaar onder schooltijd te laten plaatsvinden.


    Het coronavirus vraagt aanpassing van iedereen. De leerplichtwet biedt in dit geval geen ruimte voor verlof. Er lijkt momenteel dus geen mogelijkheid om de vakantie buiten de schoolvakantie te laten plaats vinden.