Beschermen van het recht op onderwijs: handhaven ja of nee?

In deze bijzondere periode van corona en (gedeeltelijk) onderwijs op afstand zijn leerplichtambtenaren, via een aangenomen motie, opgeroepen niet te handhaven. Dit past prima bij de rol van de leerplichtambtenaar.

De rol van de leerplichtambtenaar is immers gericht op bescherming van het recht op onderwijs. Het contact met de ouders en/of leerling staat daarbij centraal. Leerplichtambtenaren hebben zo tijdens de corona-crisis contact kunnen leggen met ‘verdwenen’ leerlingen, bijvoorbeeld door deurbezoeken af te leggen.


Zorg staat dus altijd voorop, en niet alleen in deze tijd van crisis. Samen met ketenpartners, ouders en jongere wil de leerplichtambtenaar het recht op onderwijs en ontwikkeling voor alle jongeren beschermen. Hiervoor beschikt de leerplichtambtenaren over verschillende mogelijkheden. In sommige gevallen kan het nodig zijn dat een proces-verbaal wordt opgemaakt. Dit kan zijn omdat er zorgen zijn en eerdere inzet niet heeft geholpen, maar ook vanwege luxeverzuim.


Op dit moment werkt Ingrado samen met OCW aan een stappenplan om dit instrument, naast alle andere, op termijn weer in te kunnen zetten. Op dit moment is er nog geen sprake van handhaving. Houd de nieuwsbrief en website weeraanwezigopschool.nl in de gaten

 

Meer weten?

De rol van de leerplichtambtenaar en ketenpartners is beschreven in de MAS. Bekijk hier de geactualiseerde MAS


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.