Interview met leerplichtambtenaar Ed Woerdeman over de impact van de coronacrisis op zijn werk

Maak kennis met collega Ed Woerdeman: leerplichtambtenaar bij het Leerplein. Het Leerplein is het regionale bureau voor leerplicht* (kinderen van 5 tot 18 jaar) en RMC (jongeren van 18 tot 23 jaar) in de regio Zuid-Kennemerland en IJmond. Ed zit al 17 jaar in het vak, maar in al die jaren is het verplicht sluiten van de scholen nog nooit voorgekomen. Wat betekende de coronacrisis voor zijn werk? Lees het hier.

Door: Lisa Kortekaas, Junior Communicatieadviseur Haarlem



Wat is in deze tijd anders in het werk dan normaal?

Ed: “Voor ons is heel veel anders. Nu zijn er schoolvakanties, dus is het rustiger. Maar we hebben natuurlijk een periode gehad waarin alle scholen verplicht dicht moesten. Hierdoor konden we ons werk niet volledig meer doen. De meeste scholen hadden online thuisonderwijs opgezet. Alleen deden niet alle leerlingen hieraan mee. Bijvoorbeeld, omdat ze geen goede laptop hadden. Of geen goede internetverbinding. Of simpelweg, omdat ze geen zin hadden. De afwezigheid van leerlingen bij het thuisonderwijs kon niet officieel worden aangemerkt als ongeoorloofd verzuim, omdat de leerplichtwet niet voorziet in een situatie waarin het onderwijs doorgaat, terwijl de scholen dicht zijn. Bij ongeoorloofd verzuim ga je normaal gesproken het gesprek aan met ouders en leerling. Daarin heb je de mogelijkheid een leerling door te verwijzen naar Bureau Halt of een proces-verbaal op te maken.”

 

Hoe zorgde je dat je wel je werk kon doen?

“Gelukkig hebben we veel contact met ketenpartners, zoals de scholen. Als scholen zich zorgen maakten over afwezigheid bij online lessen, konden ze dat bij ons melden. Wij belden dan de ouders om te kijken of en hoe we de kinderen konden motiveren om mee te doen. Als de ouders telefonisch onbereikbaar waren, deden we een deurbezoek. Geen huisbezoek, maar deurbezoek, door de coronamaatregelen. We vroegen aan de voordeur wat er aan de hand was en waarom een kind niet kon deelnemen. Als er bijvoorbeeld geen geld voor de laptop was, konden wij daarin helpen door doorverwijzing naar de juiste partij.


Daarnaast hebben we gewoonlijk gesprekken op kantoor met de ouders en hun kind. Een fysieke afspraak op kantoor heeft veel voordelen. Je leest tijdens een fysieke afspraak beter af hoe iemand zich voelt. Je haalt veel informatie uit de houding en de manier waarop ouders en jongeren met elkaar praten. Dat is minder bij gesprekken via beeldbellen. Dat maakt het moeilijk. Maar we proberen de ouders en kinderen zo goed mogelijk te helpen. We kijken samen naar de oorzaak van het verzuim. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een angststoornis waarbij het kind niet naar school durft. Of een gameverslaving waardoor het dag- en nachtritme is omgedraaid. Of de ouders zijn verwikkeld in een vechtscheiding. Bij dat soort dingen maak je geen proces-verbaal op, maar schakel je hulpverlening in.

 

"Als leerplichtambtenaar ben je een soort mediator: je kijkt voor iedere leerling wat passend is om hem of haar terug naar school te krijgen.”


Bijvoorbeeld het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) kan in zo’n situatie kijken wat er aan de hand is en hoe ze hulp kunnen bieden. Als een kind echt geen zin heeft in school en blijft verzuimen, dan kunnen we doorverwijzen naar Bureau Halt of, in uiterste instantie, een proces-verbaal opmaken. Als leerplichtambtenaar ben je echt een soort mediator. Je kijkt wat passend is om de leerling terug naar school te krijgen. Je probeert altijd maatwerk te leveren en vraagt jezelf af: ‘Waar is de leerling het beste mee geholpen?’ Daarin is leerplicht een klein radertje. Samenwerking tussen ketenpartners is nodig om dat doel te bereiken.”


Heb je tips voor collega’s en professionals uit de stad rondom (kwetsbare) jongeren?

“Mijn tip: Onderhoud het netwerk rondom de jongere goed. Communiceer zo goed mogelijk met de jongere, ouders en betrokken ketenpartners. Maak de lijnen zo kort mogelijk. Maak duidelijke afspraken: ‘Jij doet dit, ik doe dat.’ En blijf goed monitoren: ‘Hoe gaat het nu? We hebben vorige week gebeld en een afspraak gemaakt. Is het gelukt om die afspraak na te komen?’ Dat is het maximale wat je nu kan doen.”

 

Hoe is jouw contact met collega’s?

“Ik mis nu vooral het informele contact. Gewoon even praten over hoe het gaat. Elkaar tegenkomen op het stadhuis. Het online overleg gaat goed, maar het is leuker om elkaar fysiek te spreken. Even informeel kletsen. Online wordt het snel een kippenhok als iedereen gezellig gaat praten. Op maandagen mag ik naar kantoor voor wat noodzakelijke werkzaamheden die ik thuis niet kan doen, zoals brieven versturen en documenten inscannen. Dat is al fijn om collega’s dan te spreken. Ik hoop dat we in september wat geregelder op kantoor mogen komen.”

 

Wat zijn mooie momenten in deze tijd?

“Het mooie is dat de regelmaat eruit is. Voorheen had ik strikte werkuren van 08:00 – 16:30 uur. Ik merk dat ik nu meer volgens mijn eigen ritme werk. Ik kan later beginnen en ’s avonds wat werk doen. Of in de pauze lekker een stukje fietsen. Die autonomie, dat je dat zelf kan bepalen hoe laat je werkt, is wel fijn.”

 

*Het bureau is (facilitair) ondergebracht bij de gemeente Haarlem. De leerplichtambtenaren werken voor de vier gemeenten in Zuid-Kennemerland (Haarlem, Zandvoort, Heemstede en Bloemendaal). De RMC-consulenten werken daarnaast ook voor de drie gemeenten in de IJmond (Beverwijk, Heemskerk, Velsen).


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.