Hoe ga je in gesprek met jongeren die veel gamen (en daardoor verzuimen)?

De laatste tijd krijgen we regelmatig vragen over gamende jongeren (en verzuim). We vonden het daarom hoog tijd om research te doen én twee deskundigen hierover aan het woord te laten. Het resultaat is deze handreiking.

In deze handreiking leggen we uit wat de aantrekkingskracht van games en gamen is, welke signalen kunnen wijzen op problematisch gamegedrag en hoe je in gesprek kunt gaan met jongeren die problematisch gamegedrag vertonen.

We spraken daarvoor met Tycho Bloemendal en André Parren. Bloemendal is ervaringsdeskundige en casemanager. Hij geeft workshops over gamen en werkte tot medio november 2018 als Senior
Casemanager Leerwerkstraat Plus bij DMO Zaanstad. Parren is auteur van het boek ‘Grip op Gamen’ en geeft workshops waarin hij zijn persoonlijke ervaringen en pedagogische visie combineert.

Veelgestelde vragen
Bovendien legden we Bloemendal de meeste prangende vragen van leerplichtambtenaren en RMC-medewerkers voor. Zijn antwoorden op die vragen vind je aan het einde van deze handreiking. 

De belangrijkste tip van beide experts is om vooral ook de positieve elementen van gamen te zien. Die kun je gebruiken in de begeleiding van jongeren die door gamen in de problemen komen op school.

Gamen in de media
Ook in de media is er veel aandacht voor gamen. Dit artikel over de 16-jarige Dylan bijvoorbeeld. Bijzonder daarin: school benadert gamer als topsporttalent.

Naar aanleiding van dat artikel werd Carry Roozemond geïnterviewd door EditieNL van RTL. Je kunt het hier terugluisteren.


Ingrado nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vul hieronder jouw naam en email adres in


We gebruiken de gegevens die je hierboven invult uitsluitend voor onze nieuwsbrief. Je kunt je op elk moment afmelden. Bekijk onze privacyverklaring.

Downloads